Nieuwe naam van Het Kraaiennest

Shantykoor Het Kraaiennest, opgericht in 1995, heeft onlangs besloten om de naam te veranderen in Shanty- en folkkoor Het Kraaiennest. Deze verandering komt voort uit de ontwikkeling van het repertoire van het koor, dat naast traditionele shantyliederen nu ook Ierse en Schotse folksongs omvat.

De naamswijziging is voortgekomen vanuit erkenning en diversiteit van de muziek die het koor nu zingt en speelt. Het bestuur en de leden van het koor waren van mening dat de oude naam niet langer de lading dekte en dat een nieuwe naam beter zou aansluiten bij hun huidige stijl.

Het koor heeft altijd veel belang gehecht aan het behoud van de traditie en de geschiedenis van de shantyliederen, maar heeft ook ingezien dat het repertoire moet evolueren om interessant en relevant te blijven voor een breed publiek. Het toevoegen van folkliederen aan het repertoire was daarom een natuurlijke stap voor het koor.

Shanty- en folkkoor Het Kraaiennest met combo bestaat uit ongeveer 40 leden en treedt regelmatig op in verzorgingstehuizen, op braderieƫn, bedrijfsfeesten, festivals, maritieme en andere evenementen in Nederland en daarbuiten. Het koor is trots op hun Nederlandse afkomst en zingt dan ook vaak in het Nederlands, maar ook liederen in andere talen zoals Engels, Frans, Iers en Schots worden regelmatig ten gehore gebracht.

De naamswijziging naar Shanty- en folkkoor Het Kraaiennest markeert een nieuwe fase voor het koor en hun evolutie als muzikale groep. Het geeft aan dat het koor openstaat voor nieuwe invloeden en stijlen, terwijl het tegelijkertijd vasthoudt aan hun wortels en tradities. Het is een erkenning van het feit dat muziek een levend organisme is dat zich moet ontwikkelen en veranderen om relevant te blijven.

Kortom uw oude vertrouwde koor heet nu Shanty- en folkkoor Het Kraaiennest.