Workshop shantyliederen

Organiseer eens een workshop shantyliederen!

“Wij zijn altijd op zoek naar een plek. Flexen, jongens, flexen. Al dat geluid maakt ons knettergek. Flexen, jongens, flexen.”

Je zou het zo op het eerste oog niet zeggen, maar deze regels zijn geschreven op de melodie van het bekende shantylied ´Douwe Jongens Douwe´. De tekst van het lied werd onlangs geschreven – en gezongen! –  door gemeenteambtenaren die meededen aan onze Workshop Shantyliederen.  Sinds 2019 verzorgt Het Kraaiennest dergelijke workshops, als enige van de honderden shantykoren die ons land telt.

Hoe gaat zoiets in zijn werk?

Uiteraard wordt om te beginnen door ons koor gezongen, zodat de deelnemers aan de workshop enig gevoel krijgen voor de boodschap, de sfeer en de schoonheid van shantyliederen.

Met een flitsende presentatie, ruim voorzien van beeld en geluid, wordt vervolgens de geschiedenis van shantyliederen uit de doeken gedaan. Hoe die vroeger aan boord van schepen werden ingezet om eentonige werkzaamheden lichter te maken. Hoe daarbij letterlijk en figuurlijk de toon werd gezet door een solist, de shantyman. Hoe daarbij op den duur ook teksten en melodieën uit bijvoorbeeld gospelsongs en oude volksliedjes in aangepaste vorm werden gebruikt.

Daarna is het de beurt aan de deelnemers van de workshop zelf. Het koor zingt enkele keren een van de echte hits uit het shanty-repertoire, met een melodie die zich makkelijk in het collectieve geheugen vastzet. Als geheugensteun wordt ook nog de oorspronkelijke tekst van het lied op een projectiescherm getoond.

Daarna is het werken geblazen! Met het voorbeeld-lied als uitgangspunt wordt aan de deelnemers, die in groepen worden verdeeld en door onze koorleden worden begeleid,  gevraagd zelf een couplet te schrijven. Die uiteraard over het werk mag gaan. Of over de vereniging. Of over het project waaraan men zolang heeft gesleuteld. Of over het jubileum dat wordt gevierd.

Hoe dat ook zij, het is voor ons altijd weer een grote vreugde te zien met hoeveel enthousiasme aan deze opdracht gehoor wordt gegeven. Uiteraard mogen de deelnemers hun eigen shantylied daarna zingen, begeleid door ons combo. Dat ook dit een klein feestje is, spreekt voor zich!

Wie er managementtaal op wil loslaten, kan met reden zeggen dat de workshop niet alleen leuk is om te doen, maar ook creativiteit, samenwerking en groepsgevoel stimuleert.

Geïnteresseerd geworden? Mail naar info@shantykoor.nl en we nemen contact op om nadere afspraken te maken.