Viering 25+1-jarig jubileum in 2021

De coronapandemie heeft de geplande festiviteiten i.v.m. 25-jarig jubileuym van het koor fors verstoord. De planning was om een jaar lang, te starten in het najaar van 2019 tot en met het najaar van 2020 verschillende festiviteiten te organiseren. Er konden er helaas maar een paar uitgevoerd worden. Vanaf maart 2020 tot en met september 2021 zijn er geen optredens geweest van het koor. Wat waren we blij dat we op 25 september weer voor het eerst konden optreden tijdens de Open Dag van Dorpshuis Swanla/Nationale Burendag.  Voor wat betreft de vieringen van het intussen 25+1-jarig jubileum staan er nog twee mooi activiteiten op de agenda.

25 september 2021

Op donderdag 4 november het jubileumconcert in theater Swanla met Rachel Croft en Other Roads. Een Iers Schotse avond.

Rachel Croft, een in Nottingham geboren, in York gemaakte singer-songwriter, is filmisch, humeurig en klassiek. Sfeervolle achtergronden verdedigen haar krachtige, dramatische zang, waarbij folk- rock- en soulstijlen soepel worden vermengd.
Van een bescheiden begin als straatmuzikant, hebben Rachel’s indrukkwekkende songwritings capaciteiten haar in de schijnwerkers gebracht van vele Britse festivals en tours door heel Europa.
De Engels/Schotse Folkgroep Other Roads is een zeer getalenteerd trio uit Engeland/Schotland die hun sporen al ruim verdiend hebben in de folkscène. Zij zijn zeer geziene gasten in vele theaters in Europa. Ook maken zij ieder jaar een tour door Nieuw-Zeeland. Een groot deel van hun songs zijn zelf geschreven en gecomponeerd. Luisterliedjes met een verhaal, ballades die soms a capella en driestemmig worden gezongen. Opvallend is het brede scala aan instrumenten zoals viool, bouzouki, mandoline en een verscheidenheid aan gitaren. De combinatie van mooie verhalen, prachtige harmony, rustige ballades en snelle Keltische viool tunes zorgt voor een spannend en levendig optreden dat geen moment verveelt.

Shantykoor Het Kraaiennest is zeker bekend in Swanla. Het repertoire van het koor bestaat niet alleen uit shantyliederen. Het koor heeft een sterke affiniteit met Ierse en Schotse/Engelse folksongs. Het koor heeft optredens gehad in Ierland en in 2017 heeft het koor al een keer in Swanla opgetreden samen met Other Roads. Ter gelegenheid van het ‘verlate’ jubileum een optreden van het koor samen met Rachel Croft en Other Roads. Kaarten te reserveren via: http://www.theaterswanla.nl

Zondag 14 november de alom bekende familie- en donateursdag, het slotfeest met een kinderkoor en een brassband.

Corona heeft een beetje roet in het eten gegooid. De brassband moest helaas afzeggen en het kinderkoor was met aanzienlijk minder leden aanwezig dan gepland. Dit allemaal door COVID-19. Desondanks was het een gezellige middag met weer volop bezoek van de trouwe fans van het koor. Met de traditionele lunch en voor de liefhebbers na afloop een Captains Dinner. Het koor ook met een paar leden minder heeft weer van zich laten horen. En…. het was voorlopig het laatste optreden. De coronabeperkingen zorgden er voor dat alle volgende geplande optredens afgezegd moesten worden.

Als verrassing kregen de leden en de aanwezige donateurs na afloop het boekwerkje AHOY uitgereikt. Een bundel met verhalen over het wel en wee van het koor over de afgelopen 25 jaar. Twee leden oud-journalisten, Henk Dam en Frans Bos hebben gezorgd voor een mooi naslagwerk met leuke verhalen van leden en direct betrokkenen.

Shantykoor Het Kraaiennest gaat met veel vertrouwen op weg naar het volgende jubileum. Het 30-jarig bestaan in 2025. En…… dat is sneller dan u denkt!!